… mr.sc. Ilijom Rkmanom (24.03.’14.)

Ponedjeljkom na kavi sa… mr.sc. Ilijom Rkmanom,
predsjednikom Hrvatskog saveza udruga potrošača

http://www.civilnodrustvo.hr/uploads/pics/rkman_cr_01.jpg

Slika je preuzeta s civilnodrustvo.hr

Potrošač nije broj, već prije svega ljudsko biće!

Kako u Hrvatskoj ima oko milijun osoba ovrhu nad svojim računom odnosno 270 tisuća ljudi, a prije nekoliko mjeseci se krenulo u javnu on-line raspravu o nacrtu Zakona o prijedlogu Zakona o izmjenama i dopunama o ovrsi kao i sa prvim okruglim stolom održanim 10. listopada prošle godine na temu Zakon o ovrhama i ljudsko dostojanstvo koji je organiziran nakon četiri otvorena pisma koje je Društvo Potrošač iz Zagreba poslalo na adresu premijera RH Zorana Milanovića i ministra pravosuđa Orsata Miljanića razgovor za portal ZMUSK o ovrhama na računima, ovrhama nad stanovima i obiteljskim kućama, svijesti o pravima našeg građanina-potrošača u usporedbi sa istim u ostalim državama EU vodili smo sa predsjednikom Hrvatskog saveza udruga potrošača, članom glavne skupštine u Bruxellesu, voditeljem savjetovališta Potrošač u Zagrebu, potpredsjednikom društva Potrošač i zamjenskim članom Nacionalnog vijeća zajednice potrošača, mr.sc. Ilijom Rkmanoma a sve u povodu 15. ožujka kada se obilježavao Dan potrošača. Mr.sc. Ilija Rkman je osim ovih dužnosti obnašao i u jednom mandatu dužnost člana programskog vijeća HRT-a, te je u dva mandata bio član vijeća Agencije za hranu.

Koliko je, dakle, ukupno osoba ili obitelji do danas deložirano iz vlastitih stanova ili obiteljskih kuća zbog ovršnih postupaka?

http://www.jutarnji.hr/multimedia/archive/00399/OVRHA_399153S1.jpg

Slika je preuzeta s jutarnji.hr

Prema novom broju je oko 270 tisuća blokiranih računa. Ako je slučajno to jedini prihod za obitelj taj broj se povećava puta dva ili tri i u crnom scenariju do četiri puta. Dakle, u ovom trenutku pola milijuna do milijun ljudi, mediji su prihvatili tu brojku od milijun ljudi koji su ostali bez sredstava za život zbog blokade računa! O broju deložiranih iz obiteljskih kuća ili stanova ne može se govoriti, jer je taj broj nepoznat. To znade jedino Ministarstvo pravosuđa ili MUP ili ovršitelji. Taj broj se jednostavno ne prikazuje. Međutim on je upozoravajući s obzirom na činjenicu na francuski, španjolski ili talijanski poučak gdje je i policija obustavila deložacije iz obiteljskih kuća posebice ako je to prva nekretnina ili jedini krov nad glavom.

Vi ste kao društvo Potrošač poslali u vezi sa deložacijama i ovrhama nad računima četiri otvorena pisma premijeru RH Milanoviću i ministru pravosuđa Miljaniću!?
Zbog toga smo mi kao Društvo Potrošač poslali četiri otvorena pisma ministru pravosuđa i premijeru i guverneru HNB-a. Moramo znati da potrošač nije broj već prije svega ljudsko biće! U Europskom dokumentu i Shumanovoj deklaraciji stoji jedno načelo, a to načelo temelji svoj rad pučke stranke i glasi: da je čovjek kao ljudsko biće apsolutne vrijednosti koji ima svoja univerzalna ljudska prava, dostojanstvo, prava na zaštitu, svoja prava i obveze. Međutim u nekim najnovijim dokumentima korisnik financijskih usluga ili komunalnih oni postaju slabija strana gdje potrošači kao žrtve ovršnog postupka postaju ili beskućnici ili sirotinja ili je došlo do raspada obitelji.

http://www.alfa-portal.com/wp-content/themes/LondonLive/thumb.php?src=/wp-content/uploads/2011/08/ovrha-izuzetak-shutterstock_19038028.jpg&w=340&h=192&zc=1&q=100

Slika je preuzeta s alfa-portal.com

Ovaj autonomni i još uvijek na snazi Zakon o ovrsi je tijekom 2011., 2012. i tijekom ove godine napisao svoju crnu knjigu o tužnim i teškim pričama o obiteljima koje su ostale bez primanja, bez krova nad glavom, ljudske sudbine koje su došle do situacije da su se razboljeli. Prema tome mi smo preporučili u tim pismima da ovaj novi nacrt Zakona o prijedlogu Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o ovrsi treba biti prije svega odraz života! Mora biti prije svega ljudski, humani! On ima svoju psihološku komponentu, financijsku, pravnu i zdravstvenu. Mi smo do sada krenuli u priču da smo u četvrtom pismu tražili redefiniranje modela provedbe i smanjenje troškova ovrhe kao činjenice na siromaštvo i dužničku krizu građana! I tu smo se pozvali na izjavu pape Franje gdje je on rekao da su “banke prijetnja obitelji!”.

Kako su, dakle, banke točno “prijetnja za obitelj”?
Vi imate ovakvu situaciju: da vrlo često dobivate prijedlog za ovrhu ili rješenje za ovrhu, a da je ta ovrha ležala u ladicama. Zbog čega? To je rekao i potpredsjednik Sabora Nenad Stazić koji je bio i sam žrtva ovrhe prema nekom dugu od parkinga od 1996. I taj je dug od 600 kuna narastao na 20 tisuća kuna. On je naglasio da neće platiti, da će podići tužbu protiv vlastite države i naglasio dvije stvari: pogodovanje trgovcu i otezanje rješavanja problema! U tom otezanju problema dolazi do rasta kamata.

Kako onda društvo Potrošač vidi izlaz iz ovakvih situacija?
Prema tome smo u mi u prethodnom pismu iz ožujka nakon skupa kod predsjednika RH Ive Josipovića gdje smo upravo razgovarali o izmjenama i primjeni novog ovršnog Zakona predložili stečajni zakon kao mogućnost i tražili smo moguće varijante da ovršni proces postaje humaniji, smanjuje troškove i omogućuje ljudima da kroz neke druge mehanizme rješavaju problem sa bankama, poduzećima, kućama za osiguranje. Dakle, bilo sa kojim davateljima usluga. Mada je Zakonom definirano 20 prijedloga među njima je i prijedlog o osobnom bankrotu koji postoji.

Kakvo je, međutim, iskustvo u svezi Zakona o ovrhama u ostalim državama EU?
Vrlo bogato iskustvo iz niza članica EU. Stečajni Zakon je premosnica u zemljama EU iz ovrhe do izbacivanja na ulicu. Tada je naglašeno, mada smo već tada napravili Zakon prema kombinaciji britanskog, francuskog, njemačkog i slovenskog. Međutim, šutnja postoji cijelo vrijeme.

Jeste li, međutim dobili odgovor od Vlade na svoja otvorena pisma?
Zanimljivo je da nikad nismo dobili nikakav odgovor na ova otvorena pisma. Nama je i rečeno da ćemo biti pozvani u skupinu za izradu novog ovršnog Zakona. Međutim, ovih dana je napravljena radna skupina, po meni jednostrana, sastavljena od sindikata, pravnih stručnjaka, međutim nitko nije u tu radnu skupinu pozvao našu odvjetnicu koja je vrlo uspješno i koja vrlo uspješno već godinama rješava mnoge ovršne postupke. Imamo najbolju bazu podataka. To su stotine i stotine predmeta koje smo rješavali. To je priča o javnoj raspravi nacrta izmjena. Oni su najavili i stavili “sajt” na ministarstva i trebala se završiti ova on-line javna rasprava do 1. studenoga prošle godine nakon toga skupine ljudi mogu poslati svoje prijedloge.

http://zadarski-potrosac.org/media/img/logo-savez-potrosaca.jpg

Slika je preuzeta s zadarski-potrosac.org

Što će, dakle, konkretno u tom pogledu poduzeti društvo Potrošač?
Mi ćemo poslati neke amandmane kako bismo taj Zakon spustili na tlo, odnosno u život! Kako bismo taj odnos dužnika i vjerovnika doveli na pravu razinu. Pozvao sam građane da se uključe u javnu raspravu. Međutim prema našem iskustvu ove javne rasprave on-line nakon dobivanja konačnog Zakona vrlo malo dobivamo na kraju od naših prijedloga potrošača! Iako je univerzalno pravo potrošača od 1985. koji koristi cijeli svijet, a to je da građanin- potrošač ima pravo da se njegov glas čuje. Tako da smo mi u ovom trećem pismu zatražili da se redefinira članak 172., a taj članak govori o sredstvima koja su izuzeta od ovrha.

O čemu je, dakle, u tom spornom članku riječ?
Ima 10 kategorija. Vidim da su oni promijenili 9., dakle, iznose za uzdržavanje djeteta uplaćenih na poseban račun kod banke. Međutim, kad čitate taj članak 172. iz Zakona tada ćete vidjeti da su sve te kategorije, njih svih 10 napravljene na razini općeg ili osobnog. Otvara se, dakle, manevarski prostor koji će omogućiti bankama, FINI i ostalim vjerovnicima veće ovlasti!

Što, međutim, konkretno građanin-potrošač može očekivati od društva Potrošač kad se vama obrati za pomoć?
Bit ću ovom prilikom slikovit i dat ću samo jedan od uspješno riješenih slučajeva. Jedna mlada žena koja je trebala ovih dana roditi došla je u banku i željela dignuti novce. Račun je bio blokiran. Službenik umjesto da pozove FINU on je tamo šalje, a FINA je opet šalje “s trbuhom do zuba” u banku. Onda se ona javila nama i mi smo baš napravili “frku” i upozorili na sramotu i na nehumanost, pa i nastupili smo čak i grubo prema banci. Bilo je to i u medijima i njezin je problem za 16 sati uključujući i noć bio riješen! Međutim, administracija ima poseban mentalni sklop koji te može šetati FINA-banka i obratno u nedogled! Mi smo zato tražili mogućnost da se taj članak 172. napravi puno jasnije bez modela “sira ementaler”dakle da ili predlagatelj Ministarstvo pravosuđa ili saborski odbor za zakonodavstvo napravi vjerodostojno tumačenje i napravi pojašnjenjene toga članka 172. Međutim nitko nije reagirao.

http://www.24sata.hr/image/mjesecne-rezije-ce-tijekom-ove-zime-biti-za-300-kuna-skuplje-504x335-20120313-20120326154431-e8bd0c4d8809f5f76e69f81ff6c49b2f.jpg

Slika je preuzeta s 24sata.hr

Mi smo ponudili još jedan drugi model da knjigovodstvo poduzeća ako se knjigovodstvo vodi na Internetu da se odmah u knjigovodstvu vodi nezaštićeni prihod. Mi smo tražili da odmah punoljetna osoba neovisno od problema može otvoriti zaštićeni račun i da knjigovodstvo odmah usmjerava sredstva na dva računa: normalni i zaštićeni. Međutim – ne! I predlagatelj i svi ostali ustrajavaju na otvaranju zaštićenog računa nakon blokade! I onda deblokada, prebacivanje traje barem mjesec dana. Vi gubite vrijeme posebice stariji ljudi. I naglasili smo slijedeće, a to je priča ako je nekome Ministarstvo odobrilo, ako su to novine objavile to je samo odraz života. Oni su samo promijenili kategoriju 9. Tražili smo postupak učiniti transparentnijim, zaustaviti odugovlačenje postupka i pogodovanje trgovcu i vjerovnika, smanjiti trošak, definirati zastaru, tražili smo partnerstvo sa Ministarstvom, tražili potporu sa HNB-om da završimo pravnu i financijsku pismenost potrošača, tražili smo žurno donošenje Zakona o osobnom stečaju. Međutim od svega toga mi nismo našli niti odgovor niti pokušaj partnerstva. Sad će se organizirati okrugli stol na temu Ovršni zakon i ljudska prava. Međutim, taj okrugli stol nije napravila niti Vlada niti Ministarstvo nego pučka pravobraniteljica! To je prvi puta nakon našeg prvog otvorenog pisma da se organizira takav okrugli stol nakon što je objavljeno da preko 250 tisuća građana ima blokiran račun. I k tome ima oko 350 tisuća nezaposlenih. Prema tome vlast nema sluha za sugestije naše i opet donose Zakon bez odraza stvarnoga života! Jasno je rečeno da neće u ovom Zakonu biti implementiran taj model Španjolske, Italije bez deložacije iz prvog ili jedinog doma! Međutim, to se može iščitati da ostanete u kući, ali kao zaštićeni stanar i u vlastitoj kući će te plaćati stanarinu! Međutim bez Zakona o osobnom stečaju opet taj problem nećemo riješiti u cijelosti!

Što je, međutim, sa pravima podstanara? Sada se opet na “velika zvona” govori da se podstanare ne prijavljuje!?

http://stari.dalmacijanews.com/Portals/0/images/2011/12/hep_racuni1-251111.jpg

Slika je preuzeta s stari.dalmacijanews.com

Problem je u ovome što imamo tri kategorije: vlasnik stana ili obiteljske kuće. Onaj tko ima tri stana ili vikendicu on će sigurno riješiti problem prodajom jednog stana i “mirna Bosna”! Međutim, ako imate jedan jedini stan ili jednu kuću on će ostati u kući, ali ne kao vlasnik. Nadalje, drugo su podstanari, kada vlasnik nekretnine on mora da ne bi varao državu napisati Ugovor sa podstanarom i definirati neke stvari koje mora imati neke elemente iz Zakona o vlasništvu, o odnosima, definirati obveze i prava podstanara, jer ako je podstanar napravio grešku: nije plaćao režije, moraju se staviti u Ugovoru i njegove obaveze i terećenje ide na račun podstanara. Kad je sve to ovjereno kod bilježnika onda je najmodavac zaštićen, ali i najmoprimac. Međutim, imate jednu kategoriju građana koji su honorarci i slobodni umjetnici oni imaju velikih problema oko otvaranja računa.

Što je, sa statusom zaštićenog najmoprimca?
On će ostati u stanu, ali će opet plaćati stanarinu.

Koliko su ljudi kod nas uopće upoznati sa radom i angažmanom vašeg društva Potrošač?
Prošle godine smo ostvarili 9 tisuća i 500 reklamacija koje smo riješili ili ovdje “face to face” ili e-mailom. U prosjeku je to negdje oko 10 tisuća građana godišnje. Svaki ponedjeljak putem medija 240 tisuća putem medija dobije jedan savjet. S druge strane prema prijedlogu institucija EU otvorili smo društvene mreže, dakle, Facebook i Twiter i imamo dnevno informiranje preko Facebooka. Jučer smo, primjerice, putem Facebooka imali preko 6 tisuća javljanja.

Koje skupine ljudi vam se najčešće obraćaju za pomoć?
Najčešće su to žene, njih – 61 posto, a muškaraca 31 posto. Čita se iz ukupno 12 država iz okruženja i daljnjih iz EU. Čita se i na engleskom jeziku. Dostupnost je ženama oko 58 posto u dobi do 54 godine. Oni su informatički pismeni.

Sa kojim se, međutim, problemima najčešće javljaju za pomoć građani-potrošači vašem društvu Potrošač za pomoć?

http://www.jatrgovac.com/usdocs/eu-maloprodaja-zena-kupac-midi.jpg

Slika je preuzeta s jatrgovac.com

Teme su zastupljene oko zakinutosti u elektroničkim medijima i ovrhama zbog toga, komunalne ovrhe i sl. Imali smo problem koji se pretvorio u prekogranični spor. Trgovac se preselio u Sloveniju i onda problem preuzima hrvatski ISSI to je hrvatski europski centar za potrošača. Inače, znak Potrošač je postao europski brand iako je zaštićeno intelektualno vlasništvo redovito se koristi u medijima. Isto ime sam našao u BiH, Republici Srpskoj i u Čačku u Srbiji. Mi smo pokrenuli priču i sa Večernjim listom i oni su napravili podlistak Potrošač. Od 2007. djelujemo na globalnoj sceni. Godišnje čitanje je bilo oko 22 tisuće građana na portalu. U 2012. bilo je 7 milijuna “fajlova” koji su skinuti. Ono, međutim, što najviše smeta potrošača to su dvostruki standardi kvaliteta. Primjerice: prašak za rublje iz Austrije se pokazao kvalitetniji od istoga proizvedenog u Hrvatskoj. Inače, hrvatski potrošači uživaju ista prava kao i potrošači u EU. Iako je Hrvatska danas došla na 26 mjesto u EU. Ispod nas su samo Grčka i Cipar. Ovo me jako ljuti jer smo mi do 2009. radili “ko švicarska vurica”. Nakon toga dolazi do administrativne blokade. Važno je ipak kazati kako i u Hrvatskoj i u EU potrošači više vjeruju društvima potrošača nego li vlasti.

Hoće li se ovrhe nad dugovanjem malih poduzetnika veća od 2 tisuće kuna dovesti u bezizlazan položaj još veći broj građana?
Krenuo je taj val ovrha kod osoba koje imaju preko 2 tisuće kuna duga i to će iznjedriti još 20 tisuća novih ovršenika. Mi ćemo lobirati u Saboru. Jedan čovjek iz Švicarske je bio šokiran da je račun bio zablokiran u Hrvatskoj dok je u Švicarskoj to svetinja. Inače, ovrhe nad malim poduzetnicima to rješava HOK. Mada HOK ima vrlo jaku pravnu službu i sud časti oni će morati tražiti model rješavanja statusa obrtnika koji ne mogu davati izdvajanja. Smanjiti treba broj parafiskalnih davanja od 570 davanja. Sve do trenutka fiskalnih davanja sve je normalno, sve ostalo su parafiskalna davanja. Sjećam se kad je 2008. premijer Sanader tražio od ministra Šukera popis fiskalnih nameta i oni su sa brojke 270 do danas porasli duplo! Zbog neplaćanja članarine u HOK-u članovi će ostati bez pravne zaštite.

http://www.24sata.hr/image/ministar-linic-je-uplate-tvrtki-u-proracun-sad-proglasio-tajnom-504x335-20140309-20140308183218-b83a8621cc237a198083aeb2fdedb87c.jpg

Slika je preuzeta s 24sata.hr

Mi smo imali slučajeve da članovi HOK traže pomoć od nas. Mi smo ih uputili na pravnu službu HOK-a. Nakon nekog vremena isti čovjek se vraća nama jer ga HOK upućuje k nama, ali mi po Zakonu ne možemo njima dati pravnu pomoć. Barem ne jednom njihovom dijelu. Ja sam u lipnju prošle godine razgovarao sa ministrom Linićem koji je jedini ministar koji otvara vrata svojega Ministarstva i traži rješenje u dijalogu. Tada smo vidjeli da je i on svjestan da čovjek koji je postao žrtvom ovrhe ne zbog vlastite aljkavosti nego zato što je netko drugi njemu ostao dužan. Čovjek radi šest mjeseci i ne dobiva plaču, a stiže ovrha. Tko je, dakle, kriv? Koga tu treba ovršiti? Onoga tko je žrtva ili pravi dužnik?

Koliko cijene proizvoda koji nam se nude u trgovinama, a koje su “otišle u nebo” diktiraju način kupnje, a ne kvaliteta proizvoda?
Jedan dio građana koji imaju iznad prosječna primanja oni će tražiti visoku kvalitetu proizvoda neovisno je li to hrvatski ili inozemni. Svi ostali: njihov izbor je – cijena. Ulaskom u EU bilo je riječi kako će pasti cijene nekih proizvoda. Konkurencija je tu odredila i cijene se polako spuštaju na razinu EU.

A što je sa pojeftinjenjem električne energije? Kako su to dočekali potrošači?
Struja se zbog konkurentske utakmice spušta. Tako da ćemo očekivati da će HEP zbog velikog broja održavanja kućanstava i poslovnih subjekata morati spustiti cijenu tako da će jedan kilovat struje imat 9 puta manju cijenu nego na početku godine. Dakle, ova konkurencija polagano čisti cijenu od kojekakvih parafiskalnih davanja do trenutka kada ćemo dobiti golu cijenu jednog kilovata plus PDV.

A financijske usluge? Hoće li, međutim, one pojeftiniti?

http://www.jatrgovac.com/usdocs/Kartice-pla%C4%87anje-midi1.jpg

Slika je preuzeta s jatrgovac.com

Međutim financijske usluge se polagano i presporo snižavaju. Imao sam priliku čuti jednog bankara koji je nakon ulaska Hrvatske u EU kazao: nemojte očekivati nagli pad kamatnih stopa. To me čudi jer su sve banke u Hrvatskoj osim jedne kćeri koje imaju svoje matere u EU i jedna ima majku u Rusiji. Banke su počele polagano mijenjati praksu. Kamatne stope će se međutim presporo smanjivati. Onog trenutka kada će sabor usvojiti Zakon o kreditiranju tada ćemo vidjeti da će cijena kredita ili bilo koji bankarski proizvod pasti, ali tek 2015. možemo očekivati pad od 22 posto.

Bježite od ovrha, ko vrag od tamjana!
Vaši, ZMUSK-ovci! Bolje mi, nego FINA, zar ne?!

Oglasi

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava /  Izmijeni )

Google photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google račun. Odjava /  Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava /  Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava /  Izmijeni )

Spajanje na %s