Što je to ruski kozmizam?

Kako su Rusi na čelu sa asketom Nikolajom Fjodorovim, ocem svih svemirskih programa, već u 19. stoljeću u mislima putovali raketama na druge planete, uskrsavali mrtve i razmišljali o dugovječnosti čovječanstva!

Slavan je opis Rusije koji je dao Winston Churchill: Rusija je zagonetka, umotana u misterij, unutar enigme”. Ne čudi stoga što je otac ruskog svemirskog programa –  a možda i svih svemirskih programa – bio asketski nastrojen knjižničar koji je isticao da bi čovječanstvo trebalo nastojati fizički uskrsnuti mrtve. Nikolaj Fjodorov (čije se ime transliterira i kao Fedorov, 1829.-1903.) bio je prvi čovjek koji je ozbiljno teoretizirao o međuplanetarnim putovanjima. Skovao je i izraz “svemirski brod Zemlja” ne bi li naglasio povezanost čovječanstva i kozmosa.

Fjodorov, slabo poznat za života, poslužio je kao mentor i nadahnuće za cijelu jednu filozofsku školu, poznatu pod nazivom ruski kozmizam. Ovi vizionari, često zanemarivani, a ponekad i progonjeni od strane sovjetskih vlasti, nudili su napredne ideje kao što su putovanja raketama, produženje čovjekovog životnog vijeka, te upotrebu elektromagnetske energije za unapređenje vitalnosti. U mnogo su slučajeva proizveli i modele i formule kojima bi se teško ostvarive ideje konkretno i realizirale.

Ideje kozmista, uvijek vizionarske, a ponekad fantastične, danas se čine bližima stvarnosti nego prije stotinu godina, a škola kozmizma u Rusiji postoji do dana današnjega. Održavaju se konferencije i pišu radovi posvećeni promicanju ovih ideja i aktivnosti. Vrijeme je da se njihov rad bolje upozna. Najbolji poznavatelj kozmizma u zemljama engleskog govornog područja je George M. Young, autor knjige Ruski kozmisti. Young je odrastao u Madisonu u američkoj saveznoj državi Indiani. Diplomirao je engleski jezik na Sveučilištu Duke te doktorirao slavenske jezike na Sveučilištu Yale. Predavao je ruski jezik i humanističke znanosti na koledžima Grinnell, Dartmouth te Sveučilištu u Novoj Engleskoj, a između akademskih angažmana niz se godina bavio primijenjenom umjetnošću i aukcijama specijaliziranim za američko i europsko slikarstvo 19. i ranog 20. stoljeća. Trenutno je na postdoktorskom studiju pri Centru za svjetsku humanističku znanost Sveučilišta u Novoj Engleskoj.

 

Richard Smoley (RS): Ruski kozmisti većini čitatelja na Zapadu nisu poznati. Možda biste mogli započeti s time tko su oni bili i zašto su važni.

George Young (GY): U posljednjem broju časopisa Quest Vi ste, Richarde, naveli da su se kroz stoljeća u krucijalnim trenucima u povijesti pojavljivale male skupine ljudi koji su djelovali s više razine svijesti. Među njima spominjete i pitagorejce, školu graditelja katedrala u Charttresu, kasnosrednjovjekovnu Braću zajedničkog života, rozenkrojcere te teozofski krug H.P. Blavatsky. Moje je mišljenje da bi ruski kozmisti, koji su djelovali u kasnom 19. stoljeću i ranom 20.-tom, mogli biit još jedna takva skupina. Oni sebe nisu smatrali skupinom, čak niti školom misli, nego su se pojedinačno bavili sličnim dubokim, kozmičkim problemima, tretirajući teme koje su se obično smatrale ezoteričnim ili okultnima kao nešto dostojno ozbiljnog znanstvenog i filozofskog propitivanja. Najznačajniji kozmisti su, između ostalih i vjerski mislioci Nikolaj Fjodorov, Vladimir Solovjov, Nikolaj Berdjajev, Srgej Bulgakov i Pavel Florenski: filozofski znanstvenici Konstantin Ciolkovski, Vladimir Vrenadski, Aleksandar Čizevski, Valerian Muravjov i Vladimir Kuprevič koji su svi bili genijalni polimati i koje se nipošto nije moglo pojednostavljeno odrediti kao isključivo “religijski” ili “znanstveno” orijentirane. Florenski je primjerice, pisao seminarske radove iz područja matematike, razvio ključne procese za elektrifikaciju ruske industrije, predavao u revolucionarnim školama istodobno noseći svoju svećeničku mantiju, te napisao djelo Stup i tvrđava istine, jedan je od velikih klasika ruske pravoslavne kontemplativne duhovnosti. Slično njemu, i drugi su imali velik broj talenata. Bavili su se pitanjima kao što je produženje ljudskog životnog vijeka sve do beskonačnosti, nadvladavanje smrti, fizičko uskrsnuće mrtvih, rekonstrukcija ljudskoga organizma, ponovno stvaranje čitavih osoba iz čestica identiteta, istraživanje i kolonizacija kozmosa, putovanje kroz vrijeme te praktično ostvarenje univerzalnog bratstva i sestrinstva među ljudima. Kozmisti nam danas pokazuju da je moguće prevladati dihotomije i premostiti jazove. Teorija i praksa, znanost i religija, ezoterično naspram egzotičnog, idealno i stvarno – kozmisti su našli načine kako pomiriti neizgledne suprotnosti. Druga njihova osobina koju nam valja primijetiti je samouvjerenost s kojom su se hvatali u koštac s najtežim, naizgled nerješivim pitanjima. Možemo li i bismo li trebali prevladati smrt? Možemo li i bismo li trebali nanovo urediti čovječanstvo? Istražiti i kolonizirati svemir? Da, bio je njihov odgovor pun uvjerenja koje se danas ne susreće često, možemo i trebamo, a evo i kako započeti.

 

RS: Biste li mogli reći ponešto o Nikolaju Fjodorovu i njegovom djelovanju? Ako sam dobro shvatio, on je još tamo u 19. stoljeću skovao izraz “svemirski brod Zemlja”.

GY: Nikolaj Fjodorov je bio najznačajniji predstavnik i izvorište ruskog kozmizma. Rođen u južnoj Rusiji kao nezakonit sin ruskog princa i nepoznate lokalne žene, Fjodorov je vodio asketski i ekscentričan život, prvo kao seoski učitelj u osnovnoj školi, a potom kao knjižničar legendarne erudicije u Moskvi. To da je uz to bio i iznimno originalan mislilac znala je tek nekolicina suvremenika, ali to su, među ostalima bili i Fjodor Dostojevski, Lav Tolstoj te vodeći ruski filozof Vladimir Solovjov.

Fjodorljoveva središnja ideja bila je da sve što sada činimo vodi prema podjelama, razaranju i smrti. Naš “zajednički zadatak” kao čovječanstva je udružiti se u veliki “projekt” u kojem ćemo iskoristiti bogomdanu inteligenciju i suprotstaviti se silama podjele i smrti koje stižu iz prirode, što će u konačnici dovesti do univerzalne besmrtnosti i uskrsnuća svih mrtvih. Pojedinačni dijelovi tog “zajedničkog zadatka” uključivali su putovanje izvan Zemlje kako bi se pokupile raspršene čestice naših predaka (“prah naših očeva”) ne bi ih se tako u cijelosti vratilo u život, rekonstrukciju ljudskog organizma kojom bi nam se omogućilo preživljavanje u svemiru u uvjetima koji sada ne podržavaju ljudski život, te ljudsku kontrolu nad gravitacijom, čime bismo svoj planet mogli osloboditi njegove prirodne orbite i navigirati ga svemirom putanjama koje sami izaberemo. Više od jednog stoljeća prije Buckminstera Fullera Fjodorov je govorio da više ne bismo smjeli biti dokoni putnici, nego postati ” kapetan i posada svemirskog broda Zemlja”.

Fjodorov nije točno znao kako će duhovnjaci-znanstvenici budućnosti riješiti tehnička pitanja biološkoga inženjeringa i međuplanetarnih putovanja, ali je znao koje bismo ciljeve trebali ostvariti i vjerovao da ako se čovječanstvo prihvati “zajedničkog zadatka” budući stručnjaci će znati iznaći rješenje. Već 1860-te godine kolonizacija svemira za Fjodorova nije bila proizvoljna fantazija nego korak koji čovječanstvo mora poduzeti na putu prema ostvarenju božanskog plana. Prah naših predaka raspršen je čitavim univerzumom. Zadatak ljudi je pokupiti ga i oživjeti, pronaći domove izvan Zemlje za nastanjivanje uskrslog mnoštva koje bi u suprotnom prenapučilo Planet, nastaniti nenastanjena i trenutno nenanstanjiva mjesta u svemiru, te produhoviti svu trenutno mrtvu materiju u kozmosu. Fjodorov je na određeni način bio pravi alkemičar koji svo ljudsko znanje u rad, svu znanost, religiju i umjetnost želi usmjeriti u jedan zadatak preobrazbe trenutno mrtve ili umiruće materije u vječni, univerzalni život. Njegovi posthumno objavljeni zapisi bili su smiješni većini njegovih ranih čitatelja, današnjima možda ipak malo manje.

 

(nastavlja se)

Preuzeto iz časopisa Svjetlost

Oglasi

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )

Spajanje na %s