Abeceda seksualnosti: Kratka povijest analnog erotizma

Praksa “ulaza na stražnja vrata” raširena u muslimanskom svijetu, kod katoličkih Brazilaca i u drugim kulturama!

Prije više od 40 godina, 1972., u kinodvoranama pojavila su se dva dugometražna filma važna za suvremenu povijest seksualnosti: američki pornografski film Duboko grlo i francusko-talijanski art film Posljednji tango u Parizu. Prvi je u godinu dana prikazivanja u kinodvoranama New Yorka i Londona (ubrzo su vlasti zabranile takve projekcije) doživio golemu popularnost. Za većinu posjetitelja prava senzacija nije bila rijetka vještina glavne glumice, već činjenica da je oralni seks prikazan kao standardni dio seksualne igre. U to je vrijeme takva ideja većini gledatelja, uključujući i one u braku, zvučala perverzno i uzbudljivo. U slijedećih desetak godina oralni je seks postao uobičajena stavka u našem seksualnom repertoaru. Istina, žene su morale pričekati nešto duže jer je kunilingus naišao na priličan otpor, poglavito među muškarčinama. U svakom slučaju, današnje shvaćanje oralnog seksa bitno je drukčije no prije četvrt stoljeća. Nove generacije više ne pamte vrijeme kada se u oralni seks upuštalo, ako uopće, tek nakon što je par imao neko vrijeme seksualne odnose. Teško im je zamisliti da je većina mladih u to doba oralni seks smatrala vrlo intimnijim od snošaja. Za današnje adolescente, naime, vrijedi upravo suprotno.

Bertoluccijev film, revolucionaran za intelektualnu publiku i skandalozan za ostale, nije govorio ni o tangu ni o Parizu. U sceni koja iz današnje perspektive djeluje kao seksualno nasilje, Bertolucci je prikazao ono za što su heteroseksualni gledatelji toga vremena vjerovali da je rezervirano za homoseksualne muškarce. Tabu svih tabua “protuprirodan čin” koji sve organizirane religije i danas smatraju velikim grijehom i neopisivom prljavštinom – analni odnos.

U doba online-pornografije i seksualne permisivnosti, u kojemu je (barem na Zapadu) dopušteno manje-više sve u što se dobrovoljno upuštamo, nije lako opisati osjećaje koje je i sama pomisao na analni seks izazivala još prije 20-tak godina. Naravno, analni seks prakticiran je tijekom povijesti-kao što pokazuju drevne glinene skulpture iz Perua, crteži na antičkim grčkim vazama i rukopisi markiza De Sadea-no, njegova društvena prihvatljivost postoji tek odnedavno. Podaci novijih seksoloških istraživanja upućuju na nekoliko činjenica. Prva jest da je broj heteroseksualnih muškaraca i žena s iskustvom analnog odnosa porastao u posljednjih 15-tak godina. Ta se rastuća popularnost barem dijelom može pripisati pornografiji, u kojoj je prikaz analnog seksa postao žanrovsko pravilo. Ipak, činjenica je da su muškarci i žene koji navode iskustvo heteroseksualnog analnog odnosa još uvijek u manjini. Najnovije američko nacionalno istraživanje govori kako je 40 posto žena i nešto više muškaraca u dobi između 18 i 90 godina barem jednom u životu probalo analni odnos.

Nesumnjivo, razgovor o seksualnosti danas mora uključiti i pitanje analnog erotizma. Između ostalog i zbog toga što su užici analnog odnosa često zasjenjeni neugodom i boli. On pretpostavlja poznavanje anatomije i povjerenje među partnerima. Za razliku od rodnice, analni se otvor minimalno ovlažuje te je uporaba sredstva za ovlaživanje (u pravilu) nužnost. Također, mišićni prsteni anusa ne trpe naglu i grubu penetraciju, već traže strpljenje i postupnost uz održavanje visoke razine seksualnog uzbuđenja. Bol, ili barem nemogućnost uživanja, jest razlog zbog kojeg dobar broj žena koje su probale analni odnos to iskustvo više ne misli ponoviti. Razgovarate li s homoseksualnim muškarcima, ustanovit ćete da neki od njih ne prakticiraju “pasivni” analni seks. Razlog je isti-bol i nemogućnost uživanja.

Kulturološki, analni seks nije uvijek pitanje isprobavanja novog i uzbudljivog kršenja normi. Analni je odnos nerijetko motiviran poštivanjem društvenih zabrana. Nedugo tijekom okruglog stola o HIV-u u sjevernoj Africi i Bliskom istoku, sudanski mi je kolega ispričao kako mu je prije nekoliko godina, mlada i zaljubljena muslimanka iz Nigerije predložila seks. Jasno mu je dala do znanja da želi sačuvati djevičanstvo te da u obzir dolazi isključivo “ulaz na stražnja vrata”. Ista je praksa raširena i u katoličkom Brazilu, ali i u nekim drugim kulturama. Dok si bogatije djevojke mogu priuštiti kiruršku rekonstrukciju himena, siromašnima preostaje penetracija anusa. U patrijarhalnim društvima, paradoksalno, religijske norme mogu dovesti do kršenja religijskih zabrana.

Rastuća popularnost analnog seksa istodobno je i dobra i loša vijest. S jedne strane imamo priliku istraživati nove putove do užitka i erotskog stapanja  s partnerom ili partnericom. Za neke je parove užitak analnog odnosa iznimno intenzivan i osobito intiman. Za muškarce koji žude osjetiti kako je biti u “njezinoj koži”, kao i za sve one koji su iskusili osjećaje i strast koji tjeraju na zaborav rodnih granica, analni erotizam (u bilo kojem obliku) omogućuje potpuno brisanje tradicionalnih uloga. Možda upravo zbog svog negativnog nasljeđa, kršenje normi i uživanje u “prljavštini” ponekad nas čini iskrenijima, emocionalno otvorenijima i bližima. S druge strane sve veća prisutnost analnog seksa loša je vijest za one koji su spremni učiniti sve za drugoga (kako bi ga zadržali), pa i pod cijenu vlastite želje i užitka. Slično se može reći i za žene za koje je i najstidljiviji interes njihovog partnera za analnom stimulacijom znak prikrivene homoseksualnosti. Analni je erotizam jednostavno dio naše ljudskosti, ali i stalan podsjetnik na ograničenost koju zovemo našim tijelom. Potraga za savršenim užitkom tako je uvijek i nužno – nesavršena.

(iz knjige, Što je za mene seks, autora Aleksandra Štulhofera)

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava /  Izmijeni )

Google photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google račun. Odjava /  Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava /  Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava /  Izmijeni )

Spajanje na %s